maandag 4 mei 2015

Verhuistips

Omdat wij zelf binnenkort gaan verhuizen, vind ik dit dé ideale gelegenheid om wat tips te geven over waar je aan moet denken als je gaat verhuizen. 
  • Belangrijk is om niet tot het allerlaatste moment te wachten met het regelen van allerlei zaken, want klusbedrijven hebben meer klanten dan alleen jij en op artikelen zit vaak een levertijd. Bovendien komen er altijd méér dingen bij een verhuizing kijken dan je van tevoren had verwacht. Zorg er dus voor dat je op tijd begint met plannen en uitzoeken, zodat je alles goed kunt voorbereiden en afhandelen. 
  • Adreswijzigingen: Als je ruim vóór je verhuist al noteert van welke instanties en bedrijven je post krijgt, dan heb je straks een mooi overzicht aan wie je allemaal je nieuwe adres moet doorgeven. Denk hierbij ook aan alle klantenpassen die je hebt of nieuwsbrieven (via websites) waar je voor staat ingeschreven. Vaak ontvang je daarvan géén post in je brievenbus, maar het is wél handig om het adres aan te laten passen.Via Post.nl kun je gebruik maken van de verhuisservice. Daarbij wordt je post automatisch gedurende een bepaalde tijd doorgestuurd naar je nieuwe adres. Ook worden je gegevens doorgegeven aan een aantal instanties zoals je bank, je verzekeraar, het telecombedrijf en wat andere bedrijven.Er zijn wel kosten aan verbonden, maar die zijn gelukkig niet al te hoog. Kijk op de site van Post.nl voor meer informatie over de verhuisservice.
    Je kunt eventueel als achtervang een telefoonnummer bij de nieuwe bewoners van je oude woning achterlaten. Mocht er dan tóch post tussen de adreswijzigingen door glippen, dan kunnen ze je misschien even bellen zodat je de post kan komen afhalen. 
    Wil je liever niet je gegevens bij (meestal) wildvreemden achterlaten, dan kun je ze ook vragen om de post niet weg te gooien, maar om deze als “onbestelbaar” retour te sturen. In dat geval kan de instantie die de post heeft gestuurd misschien zelf nog achterhalen waar je bereikbaar bent.
  • Een verhuizing is dé gelegenheid om spullen die je niet meer gebruikt of niet meer wilt hebben weg te doen. Als je ruim vóór de verhuizing al systematisch (bijvoorbeeld kast voor kast of kamer voor kamer) je spullen doorkijkt op dingen die weg kunnen, dan hoef je die straks niet meer in te pakken en mee te verhuizen.
  • Spullen die je de komende tijd toch niet meer zult gebruiken (bijvoorbeeld boeken of seizoenskleding), kun je misschien meteen nu al inpakken, dat scheelt je straks een hoop werk! 
  • Als je een huurwoning hebt, moet je misschien dingen in de oude staat terugbrengen of herstelwerkzaamheden verrichten. Vraag ruim vóór de verhuizing of er iemand van de woningbouw bij je langs kan komen om te kijken wat er eventueel nog moet gebeuren, dan kun je hier alvast mee beginnen. 
  • Vergeet niet je woonhuis/inboedelverzekering aan te laten passen en ook om die op tijd in te laten gaan. In de praktijk betekent dit meestal dat je tijdelijk voor 2 adressen een verzekering hebt lopen, omdat je natuurlijk spullen in beide woningen hebt staan en ook beide woningen verzekerd dienen te zijn voor bijvoorbeeld brand en inbraak. Dit is ook hét moment om te kijken of al je verzekeringen nog wel helemaal up-to-date zijn.
  • Informeer alvast bij de nutsbedrijven hoe zij willen dat je je aanmeldt/afmeldt bij de woningen. Ook hier zul je tijdelijk voor 2 adressen een aansluiting nodig hebben.
  • Kijk op welke dagen het afval bij de nieuwe woning wordt opgehaald. Dit kun je doen op de site van de HVC groep.
  • Controleer of je al een milieupas hebt voor de nieuwe woning, want juist tijdens verhuizingen heb je vaak extra veel afval. 
  • Zorg ervoor dat je niet alleen de maten van al je huidige meubels bij de hand hebt, maar ook de maten van de ruimtes in de nieuwe woning. Dit is niet alleen handig zodat je weet of je meubels wel op de plek passen die jij in gedachten hebt, maar ook omdat je dan meteen de maten weet voor je nieuwe spullen zoals bijvoorbeeld je raambekleding en je vloer.
  • Ben je van plan om nieuwe meubels aan te schaffen? Hou er rekening mee dat er bijna altijd een levertijd op zit. Als je dus niet op sinaasappelkistjes wilt zitten, zul je tijdig de spullen moeten bestellen.
  • Ga tijdig op zoek naar bijvoorbeeld verhuisbedrijf, schilder, timmerman, stratenmaker, iemand die de vloeren legt enzovoort. Zoek een aantal adresjes uit, zodat je goed kunt vergelijken en als de een niet kan, dan heb je altijd wat andere adressen achter de hand. Vraag via het contactformulier op de site of ze kunnen leveren wat jij zoekt en vraag of ze vrijblijvend een offerte uit kunnen brengen. Zo heb jij tijd om iemand te zoeken die bij je past én die kan beginnen wanneer het jou uitkomt. 
  • Maak alle spullen die je inpakt meteen schoon. Je wilt toch niet dat je nieuwe huis en meubels meteen vol zitten met oud stof? 
  • Stop je verhuisdozen niet te vol met allerlei zware spullen. Ten eerste is dit niet prettig tillen en ten tweede is er meer kans dat een doos uitscheurt en je spullen misschien kapot gaan. Combineer zware spullen met lichte spullen zoals knuffels, kussens of fleece dekens en gebruik kleinere dozen of plastic kratjes voor de zware spullen.
  • Breekbare spullen moet je natuurlijk goed verpakken. Dit kan in oude kranten (spaar die ruim vóór de verhuizing al op) of in keukenrol (dit kun je ná de verhuizing ook nog goed gebruiken!). Ook kun je breekbare spullen verpakken in handdoeken of kleding, maar let er dan zeer zeker goed op dat je bij het uitpakken niet vergeet dat die antieke vaas in je joggingbroek gerold zit! Maak hier desnoods een notitie van op de doos.
  • Het beste kun je spullen per kamer in dozen pakken en er dan (gekleurde) stickers op plakken, zodat je in de nieuwe woning ook meteen weet waar de dozen naartoe moeten. Ook kun je de dozen nummeren en dan in een schriftje schrijven wat er in welke doos zit. Als je dan niet meteen alle dozen uit kunt pakken, dan kun je in ieder geval terugzoeken in welke doos iets zit als je dat nodig hebt.
  • Sla alvast voldoende schoonmaakmiddelen, vaatdoekjes en dergelijke in of gebruik oude handdoeken (die je eigenlijk toch van plan bent om weg te doen) voor het schoonmaken, wat je de komende tijd in beide woningen hoogstwaarschijnlijk veel zult moeten doen!
  • Heb je voldoende mensen die je bij het verhuizen kunnen helpen, of neem je een verhuisbedrijf in de hand? Informeer tijdig, zodat iedereen kan op de datum die jij voor de verhuizing in gedachten hebt.
  • Zorg ervoor dat er op de dag van verhuizing plek is om dicht bij de woningen te parkeren, zodat je niet verder met spullen hoeft te slepen dan noodzakelijk is. Zet bijvoorbeeld je eigen auto van tevoren al op de plek waar de verhuiswagen straks moet komen te staan en rijdt hem weg als de verhuiswagen ter plekke komt.
  • Echt waardevolle spullen kun je het beste zélf verhuizen, dus niet overlaten aan het verhuisbedrijf of de vrienden die komen helpen. Zo weet je zeker dat er voorzichtig mee wordt omgegaan.
  • Als je zélf verhuist, kan het handig zijn om tijdens de verhuizing in 2 ploegen te werken: één ploeg die vanuit de oude woning de meubels demonteert, de spullen in de auto’s zet en naar het nieuwe huis rijdt, en één ploeg die in de nieuwe woning de spullen aanpakt, in de juiste ruimte zet en weer in elkaar schroeft. Zo is het niet al te zwaar voor de mensen die helpen en loopt niet iedereen elkaar voor de voeten, met kans op beschadiging van je spullen of woning. Als er in de nieuwe woning één persoon is die aan kan geven waar de spullen naartoe moeten, dan staat alles lekker vlot in de juiste ruimte.
  • Zorg ervoor dat je in beide woningen voldoende gereedschap hebt om meubels uit elkaar te halen en in elkaar te zetten.
  • Áls je meubels uit elkaar moet halen, zorg er dan voor dat de bijbehorende schroeven/bouten etc. in een apart plastic zakje of bakje gedaan worden met een briefje erbij waar het van is. Zo hoef je straks niet te zoeken wat waar bij hoort. Als je er dan ook nog voor zorgt dat er een duidelijke montagehandleiding aanwezig is (bij spullen van bijvoorbeeld IKEA hebben ze van bijna alles een online montagehandleiding), kan alles ook weer vlot in elkaar gezet worden.
  • Zorg ervoor dat de dozen in de nieuwe woning zo snel mogelijk weer worden uitgepakt, dat de spullen worden opgeruimd en dat de dozen weer weg gaan. Als je dit klusje uitstelt heb je grote kans, dat er over een jaar nog steeds dozen staan die niet zijn uitgepakt. De spullen die daar in zitten heb je dan dus blijkbaar niet gemist en dus eigenlijk niet nodig en heb je dus allemaal voor niks ingepakt en meeverhuisd. Zonde van al die moeite! Ook kun je pas goed beoordelen wat je eventueel nog aan meubels (kasten) en opruimers (kratjes) nodig hebt, als je alle spullen hebt uitgepakt en je zodoende een goed overzicht hebt op wat je nog moet aanschaffen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten