Wil jij graag
opruimen, maar heb je geen idee waar je het beste kunt beginnen omdat er
eigenlijk overal opgeruimd moet worden? Er zijn natuurlijk diverse manieren om
op te ruimen.
De laatste
tijd wordt er heel veel geschreven over de “Konmari” methode. Dit is de
opruimmethode die beschreven wordt door Marie Kondo, de Japanse opruimcoach, in
haar boek “Opgeruimd! De manier om orde en rust
in je leven aan te brengen”.
Marie Kondo heeft een
nogal rigoureuze manier van opruimen, waarbij je álle spullen van een bepaalde
soort uit het gehele huis bij elkaar zoekt, bijvoorbeeld álle kleding of álle
boeken. Deze stal je vervolgens uit op bijvoorbeeld de vloer of je bed en die
moet je dan stuk voor stuk bekijken en door je handen laten gaan. Daarbij moet
je je bij elk item afvragen “word ik er blij van?”. Als het antwoord “nee” is,
dan moet je het wegdoen.
Zij begint met het opruimen van kleding omdat daar
meestal niet zoveel emotionele waarde aan vast zit en ze eindigt met dingen
zoals foto’s en liefdesbrieven. Doordat je tegen die tijd al een poosje aan het
opruimen bent geweest, ben je al aan het proces gewend en zul je makkelijker
beslissingen kunnen nemen.
Op haar
manier ga je vrij vlot al je spullen door en is je huis dus ook snel opgeruimd.
Nadeel is wel, dat je snel beslissingen moet kunnen nemen, wat achteraf gepaard
kan gaan met spijt.
Zo rigoureus
als zij het beschrijft hoeft wat mij betreft niet, tenzij je dat natuurlijk
zélf wilt, dus ik geef je hier een aantal andere tips over hoe je op een
rustigere manier geleidelijk kunt opruimen.
Het beste kun
je beginnen met opruimen op de plek waar je het meeste komt óf op de plek waar
jij je het meeste aan ergert.
Want de zolder of de kelder opruimen, terwijl je daar eigenlijk nooit komt, dat heeft in dit stadium geen zin, want in die ruimtes kom je zelden dus zul je het resultaat ook niet echt merken.
Want de zolder of de kelder opruimen, terwijl je daar eigenlijk nooit komt, dat heeft in dit stadium geen zin, want in die ruimtes kom je zelden dus zul je het resultaat ook niet echt merken.
Nu zijn er in
je woning natuurlijk meerdere plekken waar je heel vaak komt, maar van welke
plek zou jij de meeste voldoening krijgen als die is opgeruimd?
Misschien is
het de woonkamer, want daar wil je natuurlijk graag bezoek ontvangen, misschien
is het de slaapkamer, zodat je ontspannen op kunt staan en de kleding die je
aan wilt trekken weer kunt vinden.
Hoe dan ook,
kies de ruimte die jij het liefste als eerste aan wilt pakken.
Ga vervolgens
bedenken wat je met de ruimte wilt doen. In mijn voorbeeld neem ik de
woonkamer.
Wil je hem
alleen weer netjes opruimen, waarbij alle spullen op een vaste plaats opgeborgen
worden, of wil je ook daadwerkelijk spullen weg doen?
Wil je de
inrichting houden zoals het is, of wil je toch liever de computer in een andere
ruimte zetten en wil je eigenlijk graag dat de speelhoek van de kinderen naar
de andere kant van de kamer verplaatst wordt?
Als je weet
wat je precies wilt doen en je dus een goed beeld hebt gekregen, dan heb je
iets om naartoe te werken en kun je bij het houden of wegdoen van je spullen
rekening houden met de inrichting.
Verdeel de
kamer nu in zones, bijvoorbeeld de zithoek, de boekenkasten, het dressoir, het
audiomeubel, de computerhoek etc.
Kies vervolgens
een klein deel in zo’n zone uit om mee te beginnen. Dit kan bijvoorbeeld één
boekenkast zijn (of één plank in die boekenkast) of je bureaublad of één lade
van je wandmeubel.
Maak het
vooral niet te groot, want rommel die je in weken of langer hebt opgebouwd, kun
je niet in één dag opruimen. Je gaat stapsgewijs te werk, want dan is het beter
te overzien en hou je het beter vol om alles weer netjes te krijgen én te
houden.
Als je hebt
besloten met welke ruimte je begint en welk onderdeel in die ruimte aangepakt
gaat worden, dan neem je 4 dozen, een vuilniszak en een opschrijfboekje met
pen.
Op elke doos
plak je één sticker: “Houden”, “Wegdoen”, “Elders opruimen” en “Recyclen” (b.v.
oud papier of plastic).
Nu neem je de
door jou uitgekozen plek onder handen, in mijn voorbeeld neem ik de zithoek
(bankstel + salontafel).
Alles wat je
wilt bewaren op de plek die je onder handen neemt gaat in de “Houden” doos,
bijvoorbeeld de onderzettertjes of de plaid van de bank. Alles wat weg mag
(naar de kringloop of naar iemand anders) gaat in de “Wegdoen” doos,
bijvoorbeeld een theelichtje dat je niet meer leuk vindt of de kussentjes van
de bank die je toch nooit gebruikt. Alles wat ergens anders moet worden
opgeborgen gaat in de “Elders opruimen” doos, bijvoorbeeld de theekopjes die
naar de keuken moeten, het boek dat naar de kamer van je kind moet of het vest dat in de was moet. Oude tijdschriften en
kranten, glas en plastic kunnen in de “Recyclen” doos. Alles wat weggegooid mag worden gaat in de vuilniszak.
Alles waar je
tijdens het opruimen tegenaan loopt dat nog moet gebeuren of alles dat je
opeens te binnen schiet waar je nog wat mee wilt doen of dat je moet regelen,
dat schrijf je in het opschrijfboekje. Zo kun je doorgaan met opruimen zonder
bang te zijn dat je vergeet wat je ook alweer wilde doen. De acties die je in
je boekje hebt geschreven voer je pas ná het opruimen uit!
Als je klaar
bent met het afgebakende plekje, in dit geval de zithoek, dan neem je de doos
“Houden” erbij en gaat die sorteren. Leg alle soortgelijke dingen bij elkaar,
bijvoorbeeld alle tijdschriften, alle afstandsbedieningen enzovoort. Als je het
vervelend vindt dat je afstandsbedieningen allemaal los op tafel of in een la
liggen, doe ze dan bij elkaar in een mandje of doosje.
Vind je het
vervelend dat de tijdschriften overal verspreid liggen? Neem een lectuurbak,
die je elke week opruimt. Misschien mogen er nog wel meer tijdschriften weg dan
je in eerste instantie van plan was nu je een overzicht hebt van wat er
allemaal ligt.
Maak de
spullen én de plek waar je ze gaat opbergen (de salontafel of de bank) schoon
als dat nodig is.
Gooi de
vuilniszak in de kliko, de doos met “Recycle” spullen in de daarvoor bestemde
container (óf zet ze bij de voordeur als je ze ergens heen moet brengen) en zet
de doos met spullen die weg mogen bij de voordeur. Al deze spullen breng je zo
snel mogelijk weg naar hun plaats van bestemming! Laat ze vooral niet
staan, want dan ga je er misschien dingen uithalen die vervolgens opnieuw voor
rommel gaan zorgen.
Dan heb je
nog de doos “Elders opruimen”. Breng de spullen die daar in zitten naar de plek
waar ze horen.
Laat je
hierbij niet verleiden om spullen die je op die andere plek ziet te gaan
opruimen. Je legt alleen de spullen uit de doos op de plek waar ze thuishoren.
Het verder opruimen van deze spullen doe je als die betreffende plek aan de
beurt is.
En nu ga je
jezelf belonen met een lekker kopje koffie of thee. Het enige dat je nu wel nog
moet doen totdat de volgende zone aan de beurt is, is ervoor zorgen dat de
zojuist opgeruimde zone netjes blijft!
Als je iedere
dag een zone onder handen neemt, dan is binnen no-time jouw huis weer lekker op
orde!
Volgende
keer: welke dingen doe ik weg en welke dingen hou ik?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten