Je hebt je huis helemaal opgeruimd. Alles staat op een
vaste en logische plek. Je weet waar alles te vinden is en waar alles opgeruimd
moet worden. Maar hoe zorg je ervoor dat het zo netjes opgeruimd blijft? Hoe
hou je het bij?
Je huis netjes houden vraagt discipline, en om die
discipline aan te leren, heb je een schema nodig. Daarmee maak je langzaam maar
zeker de werkzaamheden waar je nu nog bij na moet denken tot routine (“eigen”)
waarna ze een vast deel van je dag zullen worden.
Zorg er om te beginnen voor dat je niet de enige bent die opruimt! Als je
een gezin hebt, dan hebben je partner en kinderen net zoveel aandeel in het
opgeruimd houden van het huis als jij! Bespreek dus met hen wat je van ze
verwacht en maak duidelijke afspraken.
Bij kinderen is het handig om speelgoed in (doorzichtige)
kratten te bewaren. Op elke krat kun je een plaatje plakken van de spullen die
in de krat horen, bijvoorbeeld lego, autootjes, blokken, playmobil etc. Zo is het voor hun makkelijk te zien in welke krat hun spulletjes moeten worden opgeruimd.
Kinderen kun je spelenderwijs leren om op te ruimen. Maak
er een spelletje van: laat kinderen een bepaald stuk speelgoed zoeken en het in
de kast leggen, maak een wedstrijdje wie het eerste een volle krat heeft of wie
de meeste blokjes in een krat doet.
Ook kun je een beloning in het vooruitzicht stellen: als
jij je kamer hebt opgeruimd (wel duidelijk aangeven wat jij onder “opgeruimd”
verstaat!), dan mag je een half uurtje op de spelcomputer of dan mag je nog een
half uurtje lezen in bed of dan mag je nog een koekje.
Leer jezelf aan, dat je altijd direct opruimt wat
je hebt gebruikt. Dus niet laten liggen, maar na gebruik meteen op zijn
eigen plek in de kast of la leggen. Dit kan nooit meer dan een minuutje kosten.
Boterham gesmeerd aan het aanrecht? Zet ná het smeren (dus vóór je gaat eten) de spullen die je hebt gebruikt op hun plek: het vieze mes in de vaatwasser (of afwasteil), boter en kaas terug in de koelkast, broodplank afvegen en in de vaatwasser en met een vaatdoekje (pak elke dag een schone!) veeg je de kruimels van het aanrecht in de gootsteen en spoel je het weg.
Maak je een zak chips leeg in een schaal, laat dan niet
de lege zak op het aanrecht liggen, maar gooi hem direct weg. Fles drinken
leeggeschonken? Meteen de lege fles bij de overige lege flessen zetten en niet
op aanrecht of tafel laten staan. Iets gedronken in de woonkamer en je gaat nu
naar bed? Meteen de kopjes of glazen meenemen en in de keuken/vaatwasser
zetten.
Als je het op deze manier doet, is je huis altijd opgeruimd en kost het ook niet veel tijd om het bij te houden.
Op de foto hierboven een kamer waar diverse diverse spullen die je regelmatig gebruikt op de bank en de tafel liggen.
Op deze foto zijn de spullen netjes geordend: de plaid ligt netjes opgevouwen over de rugleuning, het kussentje staat niet meer rechtop, de tissues staan iets meer uit het zicht, de pot met handcrème staat op het witte tafeltje achter de bank, de onderzettertjes liggen netjes op een stapeltje, de beker is in de vaatwasser gezet, het tijdschrift ligt op een stapeltje met de tablet en de brillenkoker. De slippers op de deurmat zijn ook netjes neergezet.
Alles bij elkaar kostte dit nog geen minuut.
Op de foto hierboven is het allemaal nóg een stapje netter: De plaid ligt in de kast achter de bank, het tijdschrift ligt ook in de kast, de brillenkoker ligt in een laatje bij de andere brillen en de tablet ligt bij de computerspullen in de computerkamer.
Ook op deze manier ben je nog geen minuut bezig.
Je zou het nog verder kunnen doortrekken, door de tissues en de onderzettertjes in een kastje of la te zetten en door de schoenen in de hal in een schoenenkastje te zetten.
Zo zie je dat er diverse gradaties van "opgeruimd" zijn! Ruim het op zoals het bij jou past, zoals het goed voelt voor jou. Het is jouw huis en jij moet je er prettig voelen!
In plaats van direct opruimen wat je hebt gebruikt, kun je ook een vast rooster maken. Schrijf daarop de ruimtes die elke dag opgeruimd moeten worden,
bijvoorbeeld:
Maandag: woonkamer
Dinsdag: keuken
Woensdag: ouder slaapkamer
Donderdag: slaapkamer kind 1
Vrijdag: slaapkamer kind 2
Zaterdag: badkamer
Zondag: overige kamers (bijvoorbeeld zolder of hal).
Iedere dag neem je de betreffende kamer onder handen,
waarbij je alle spullen die niet op hun plek liggen weer opbergt waar ze
thuishoren. Als je dit consequent doet, dan ben je hier niet veel tijd aan
kwijt.
Ook kun je ervoor kiezen, om elke dag álle kamers even
door te lopen, waarbij je per kamer 10 minuutjes besteedt aan opruimen. Maar
als jij jezelf aanwent om iets op te ruimen direct nadat je het hebt gebruikt,
dan kan het eigenlijk nooit meer een rommeltje worden en zul je alleen bezig
zijn met de puntjes op de i te zetten.
Als je op deze manier ervoor zorgt dat je huis opgeruimd
blijft, dan is het ook niet erg als je het een keertje over zou slaan. Maak
daar echter geen gewoonte van, want anders wordt het misschien al gauw weer
onoverzichtelijk en is al je harde werken van de afgelopen periode voor niks
geweest!
Als je het consequent volhoudt om dagelijks op te ruimen,
dan hoef je er op een gegeven moment niet meer bij na te denken en wordt het
een gewoonte om spullen direct weer op hun eigen plek terug te zetten nadat je
ze hebt gebruikt.
Naast dat je het opgeruimd moet houden, moet je er
natuurlijk ook voor zorgen dat er geen overbodige spullen meer het huis in komen.
Als je dus iets nieuws koopt, vraag je dan af of je het écht wel nodig hebt of
dat je al iets soortgelijks thuis hebt liggen. Je kunt ook met jezelf
afspreken, dat als je iets nieuws koopt, dat je iets ouds moet weg doen. Dus
een nieuwe trui gekocht? Dan een oude trui wegdoen. Een nieuw stuk speelgoed
voor de kinderen gekocht? Dan een oud stuk speelgoed de deur uit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten